Kapusta – młoda kontra stara

Młoda kapusta jest dostępna w sklepach i na targach już od maja aż do sierpnia. To sezonowy letni przysmak, który najlepiej smakuje w połączeniu z młodymi ziemniakami i koperkiem. Przygotowane z niej potrawy są lekkie, smaczne, a także pełne wartościowych składników.

Tak zwana młoda kapusta to nic innego, jak tradycyjna kapusta biała, ale pochodząca z wcześniejszych zbiorów. Warzywo to należy do rodziny kapustowatych i występuje aż w 38 gatunkach. Z łatwością może być uprawiana na niemal wszystkich obszarach klimatu umiarkowanego. Młoda kapusta różni się od kapusty późniejszej. Ma bardziej kruche liście o intensywnie zielonym zabarwieniu i jest słodsza. Zastosowanie młodej kapusty jest takie samo jak białej, ale powstałe z jej wykorzystaniem dania są łagodniejsze w smaku..

Kapuściane fakty i mity

Powszechnie uważa się, że dania z kapusty są ciężkostrawne. W pewnym sensie jest to prawda. Potrawy kapustne przeważnie są ciężkie i kaloryczne, ponieważ zazwyczaj przyrządza się je z dodatkiem tłustego mięsa i innych ciężkostrawnych dodatków. Jednak kapusta sama w sobie jest niskokaloryczna. Zawiera zaledwie 40 kcal w 100 g. Niemniej jednak warzywo to należy do grupy wzdymających. Oznacza to, że niektórzy faktycznie mogą po jej spożyciu cierpieć na różne dolegliwości układu pokarmowego. Nie trzeba jednak całkowicie rezygnować z konsumpcji dań kapustnych. Można zastosować prosty sposób na to, by uniknąć nieprzyjemności trawiennych. Tym sposobem jest gotowanie kapusty z dodatkiem przypraw ułatwiających trawienie, a więc z np. kminkiem, majerankiem, koprem włoskim lub imbirem. Warzyw kapustnych (w tym kapusty), nie powinny spożywać zbyt często, osoby cierpiące na niektóre schorzenia tarczycy. Zawarte w niej substancje wolotwórcze (goitryna i progoitryna) utrudniają przyswajanie jodu, co może doprowadzić do niedoborów tego pierwiastka w organizmie.

Kapusta nie jest pusta

Dania z kapusty warto spożywać nie tylko ze względu na smak, ale także ze względu na bogatą wartość odżywczą. Warzywo to zawiera duże ilości witaminy C. Jest jej mniej więcej tyle samo co w cytrynie (30-36 mg w 100 g świeżej masy), a jak wiadomo kapustę spożywa się w większej ilości. Zawiera także witaminy: A, E oraz z grupy B. Jest bogata w mikroelementy takie jak: fosfor, mangan, miedź, potas, wapń, żelazo oraz sód. Kapusta jest ponadto dobrym źródłem siarki – pierwiastka odpowiedzialnego za stan włosów i paznokci. Stąd też specyficzny zapach gotowanej kapusty..

Nie tylko ze słoniną

To typowo polskie warzywo powinno częściej pojawiać się na naszych stołach, ze względu na wartość odżywczą i niepowtarzalny smak. Bez kapusty nie można wyobrazić sobie wielu dań kuchni polskiej. W sezonie można cieszyć się smakiem młodej kapusty. W kolejnych okresach pozostaje spożywanie jej tradycyjnej, późniejszej wersji. Kapusta świetnie nadaje się do dłuższego przechowywania, dlatego może być spożywana przez cały rok. Na surowo najczęściej wykorzystywana jest do surówek, a w postaci gotowanej najczęściej serwuje się z niej dania mięsne, takie jak bigos czy gołąbki. Jednak można się pokusić takżę o przygotowanie kapusty w wersji wegetariańskiej.

 

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doktorantka w Katedrze Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa SGGW. Naukowo analizuje zawartości związków biologicznie czynnych w żywności pochodzącej z produkcji ekologicznej, a hobbystycznie – gotuje i piecze.

Skomentuj

Musisz być zalogowany aby skomentować