Kefir

W środku lata, kiedy upał daje się we znaki, bardzo często sięgamy po orzeźwiający kefir. Dlaczego? Bo wyróżnia się nie tylko walorami smakowymi, lecz także właściwościami odżywczymi: jest cennym źródłem składników pokarmowych o wysokiej wartości odżywczej i biologicznej, ma lekko kwaskowaty smak i kremową konsystencję. Na jego bazie możemy przygotować pyszne chłodniki przepis lub domowe koktajle owocowe przepis.

Czy kefir rzeczywiście jest taki zdrowy?

 

Według definicji Międzynarodowej Federacji Mleczarskiej mleczne napoje fermentowane to produkty powstałe z mleka pełnego, częściowo odtłuszczonego lub całkowicie pozbawionego tłuszczu, które zostały poddane fermentacji przez specyficzne mikroorganizmy. Wśród mlecznych napojów wyróżnić można m.in. mleko acidofilne, jogurt, kefir, maślankę, kumys.

Kefir powstaje w procesie fermentacji mleka prowadzonej przez zespół mikroorganizmów koegzystujących w postaci tzw. ziaren kefirowych (naturalnych skupisk mikroorganizmów) o wymiarach od 0,3 do 2 cm i nieregularnym kształcie. Właściwą fermentację mlekową przeprowadzają bakterie Streptococcus, Leuconostoc i Lactobacillus.

Warto uczynić kefir stałym elementem diety: duża zawartość bakterii probiotycznych znacznie usprawni  pracę układu odpornościowego, bo to między innymi właśnie jelita w dużej mierze uczestniczą w tworzeniu osłony immunologicznej organizmu. Kefir zawiera także pełnowartościowe białko o zbilansowanym składzie aminokwasowym oraz stanowi dobre źródło łatwo przyswajalnych wapnia, fosforu i potasu.

Na rynku dostępne są kefiry różnych firm – mają różną konsystencję, różnią się też składem. Jak wybrać ten najwłaściwszy? Warto zwrócić uwagę na to, aby w składzie były tylko dwa składniki: mleko i żywe kultury bakterii.

O tym, że kefir jest jednym z najzdrowszych napojów fermentowanych, świadczy też jego historia – produkowali go kaukascy górale już 3000 lat temu i od tego czasu receptura się nie zmieniła. Ze względu na swoje szczególne właściwości stanowi cenne uzupełnienie codziennej diety człowieka. Warto go spożywać regularnie, ponieważ łagodzi problemy trawienne, pomaga utrzymać właściwy skład mikroflory jelitowej i wzmacnia układ odpornościowy. Należy jednak wybierać kefiry wysokiej jakości, które nie zawierają zbędnych dodatków.

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doktorantka w Katedrze Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa SGGW. Naukowo analizuje zawartości związków biologicznie czynnych w żywności pochodzącej z produkcji ekologicznej, a hobbystycznie – gotuje i piecze.

Skomentuj

Musisz być zalogowany aby skomentować