Czym zastąpić sól?

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) od lat alarmuje, że jemy za dużo soli. Według jej zaleceń powinniśmy spożywać nie więcej niż 5 g (płaska łyżeczka od herbaty) soli na dobę – jemy jej jednak znacznie więcej. Wynika to z tego, że sól jest ukryta w produktach spożywczych m.in. w pieczywie, wędlinach, serach, konserwach, mieszankach przypraw i gotowych daniach.

Sól stanowi dobre źródło sodu w diecie człowieka. Okazuje się jednak, że dosalanie nie jest potrzebne, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tego pierwiastku – w podstawowych produktach jest go wystarczająco, by pokryć dzienne zapotrzebowanie.

Trudno jest wyobrazić sobie niektóre dania bez słonego posmaku. Sól nie jest jednak niezastąpiona. Zamiast doprawiać potrawy solą, można używać w tym celu ziół. To zdecydowanie tańsze rozwiązanie, bo zioła, które doskonale ją zastępują – estragon, tymianek i lubczyk – z powodzeniem można uprawiać w domu.

Do skomponowania własnej mieszanki zastępującej sól można użyć: majeranku, estragonu, czosnku, cebuli, papryki słodkiej, bazylii, kolendry, czarnego pieprzu, lubczyku, imbiru, gorczycy, kurkumy, kminku, oregano, tymianku, chili, kozieradki.

Czasami warto jest poeksperymentować.

 

Trackback from your site.

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doktorantka w Katedrze Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa SGGW. Naukowo analizuje zawartości związków biologicznie czynnych w żywności pochodzącej z produkcji ekologicznej, a hobbystycznie – gotuje i piecze.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.