Jabłko ze skórką czy bez?

Najwięcej witamin i substancji odżywczych gromadzi się w skórce jabłka. Jednak ta część owocu jest też najbardziej narażona na kontakt ze środkami chemicznymi stosowanymi w sadzie. Lepiej je jeść w całości czy obierać?

Atrakcyjna skórka

Skórka jabłka nie tylko sprawia, że wygląda ono apetycznie. To właśnie w niej znajdziemy znacznie więcej wartościowych substancji odżywczych w porównaniu z miąższem: witaminy C, wapnia, potasu i przede wszystkim antyocyjanów – czerwonych barwników pełniących funkcję zmiataczy wolnych rodników. Obierając jabłko ze skórki, tego wszystkiego się pozbawiamy.

Pozostałości środków ochrony roślin

Największy lęk konsumentów budzą różnego rodzaju środki chemiczne stosowane w prowadzeniu sadów: przede wszystkim pestycydy i herbicydy. Wolne od tych substancji są owoce z upraw ekologicznych. Nie znaczy to jednak, że skórka innych owoców nie nadaje się do spożycia.

„Większość środków chemicznych stosowana jest na długo przed zbiorem owoców. Istnieją także ściśle określone zalecenia kiedy i jakie dawki preparatu mogą być stosowane oraz ile czasu musi upłynąć od zabiegu do zbioru, by ewentualne śladowe ilości pozostałości środków ochrony roślin nie stwarzały zagrożenia dla ludzkiego zdrowia. Polscy sadownicy to bardzo dobrze wyedukowana grupa producentów, którzy doskonale wiedzą, jak prowadzić sady, by owoce nie zawierały szkodliwych substancji. Oczywiście na skórce jabłek i innych owoców jakieś chemiczne pozostałości mogą być obecne. Nie mogą one jednak przekraczać rygorystycznych norm, które są uznawane jako bezpieczne dla zdrowia. Od kilku lat w niektórych sieciach supermarketów obecny jest trend ustalania dodatkowych kryteriów dla sadowników dostarczających owoce do tych sklepów. Przykładowo, niektóre wymuszają prowadzenie programu ochrony sadu w taki sposób, aby liczba pozostałości substancji aktywnych w owocach nie przekroczyła czterech, a suma ich pozostałości była znacznie mniejsza od norm obowiązujących w UE. Obecnie wdrażane są takie programy ochrony sadów, które umożliwiają produkcję jabłek zgodnie z indywidualnymi wymaganiami supermarketów i oczekiwaniami konsumentów. Poza tym obecność pozostałości substancji aktywnych  w owocach jest bardzo łatwa do wykrycia. Biorąc pod uwagę konkurencję na rynku i świadomość konsumentów, żaden sadownik nie może pozwolić sobie na ryzyko dostarczenia towaru, którego jakość jest niezgodna z normami. Wykrycie takiego nadużycia grozi zerwaniem kontraktu na dostawy, a nawet bankructwem” – mówi prof. dr hab. Kazimierz Tomala z Samodzielnego Zakładu Sadownictwa SGGW.

Jak myć jabłka?

Jeśli jednak ktoś nadal obawia się pozostałości środków chemicznych na skórce jabłka, może się ich pozbyć w sposób łatwy i skuteczny. Aby usunąć z powierzchni owoców szkodliwe bakterie należy wypłukać je w wodzie o odczynie kwaśnym, czyli np. z dodatkiem octu jabłkowego lub kwasku cytrynowego. Pozostałości pestycydów pozbędziemy się, myjąc owoce w wodzie o odczynie zasadowym, czyli np. z dodatkiem sody. Na koniec, aby zneutralizować pH jabłka, powinno się je wypłukać w czystej wodzie. W ten właśnie sposób sprawimy, że owoce na pewno będą bezpieczne dla naszego zdrowia i nie będziemy musieli pozbywać się cennej skórki.

Sposób na niedojrzałe awokado

Co zrobić, by niedojrzałe awokado szybciej nadawało się do spożycia? Wystarczy włożyć je do papierowej torby razem z jabłkami. Dlaczego? Jabłka wydzielają dużo etylenu, który przyspiesza dojrzewanie owoców i warzyw. Z kolei papierowa torba zatrzymuje wydzielający się gaz, nie powodując przy tym zaparowania owoców.

Jabłek spożycie przedłuża życie

Jabłka są w naszej strefie klimatycznej bardzo popularne, łatwo dostępne i chętnie spożywane. W Polsce stanowią one około 50% wszystkich spożywanych owoców. I dobrze! Są one bowiem źródłem cennych składników odżywczych mających znaczący wpływ na nasze zdrowie.

Mało kalorii, dużo błonnika

Średniej wielkości jabłko ma zaledwie ok. 100 kcal i niewielki indeks glikemiczny (35). Znaczną część tego owocu stanowi błonnik pokarmowy. Z tego powodu jabłka są dobrym elementem diet odchudzających.

Wartościowe drobiazgi

Jabłka są źródłem wielu substancji bioaktywnych, zwłaszcza związków polifenolowych, czyli naturalnych przeciwutleniaczy, które mają szereg właściwości prozdrowotnych. Przede wszystkim  blokują one rozwój wolnych rodników oraz wykazują możliwość dezaktywacji frakcji LDL cholesterolu. W owocach tych znajdziemy także pektyny, witaminę C, beta-karoten i potas.

Regularne spożywanie przynajmniej jednego jabłka dziennie pomaga utrzymać nasz organizm w dobrej kondycji i zapobiegać wystąpieniu wielu chorób. Naukowcy z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego wykazali np., że regularne spożywanie jabłek zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.

Trackback from your site.

Absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doktorantka w Katedrze Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa SGGW. Naukowo analizuje zawartości związków biologicznie czynnych w żywności pochodzącej z produkcji ekologicznej, a hobbystycznie – gotuje i piecze.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.